Содержание
Эпоха Куликовской битвы. По пути Дмитрия Донского
- Поладян Лариса Суреновна, преподаватель истории и обществознания
Разделы:
История и обществознание, Конкурс «Презентация к уроку»
Презентация к уроку
Загрузить презентацию (20 МБ)
Цели:
- Развитие творческого подхода суворовцев к выполнению заданий, умение рассуждать, делать выводы с использованием понятийного аппарата, формирование интереса к самостоятельной поисковой деятельности.
- Развитие умения работать с картой, схемами, историческими источниками.
- Воспитание патриотизма на примере мужества и стойкости воинов Дмитрия Ивановича; формирование гражданской позиции.
Тип урока: изучение нового материала
Оборудование урока: учебник А. Сахарова «История России с древнейших времен до ХVII века», презентация, детская военная энциклопедия, историческая энциклопедия, видеосюжет «Куликовская битва».
Форма проведения урока: групповая.
Слово преподавателя:
– Лейтмотивом к сегодняшнему занятию – обращение С. Радонежского к русскому воинству во главе с Дмитрием Ивановичем, князем московским. Вопрос 1, сл. 2.
? – Определит ли данное обращение основную цель урока?
Сл.3: даны основные понятия темы, прошу ознакомиться с ними и использовать в дальнейшей работе.
Сл.5 : прошу ознакомиться с проблемой, которую нам необходимо будет решить к концу занятия.
Слово преподавателя: данная проблема напрямую связана с историей организации армии; в данном случае рассмотрим организацию и вооружение русской рати и монгольской Орды. Фактически, анализируя различные источники информации, мы «прикасаемся к истокам организации вооруженных сил России, которая прошла множество этапов, каждый из которых соответствует определенному уровню общественного развития и культуры» сл.6.
Попросим археологов познакомить всех присутствующих с вооружением противостоящих армий; сл. 7, 8.
Слово преподавателя: чтобы лучше понять значимость Куликовской битвы, необходимо познакомиться с основными историческими персоналиями. Сл. 10, вопрос 2 «биографы».
Слово преподавателя: действительно, в Орде считалось, что тот, кто владеет Русью, тот крепко стоит в улусе Джучи. Сл.12
Слово преподавателя: отказавшись от выплаты ордынского выхода в 1374 г. Дмитрий Иванович бросил вызов Орде, которая в лице темника Мамая решила наказать строптивых, отправив войска. Результаты битв на р. Пьяне, Воже (анализ схем – военные аналитики) Сл. 13, 14.
Сл. 15, вопрос 3 опросного листа.
Видеосюжет, вопрос 4 стр. 157 учебника
Военные аналитики – разбор схемы Куликовского сражения 3 этапа.
Вопрос 5 стр. 160 учебника – ответ групп.
Решение основной проблемы занятия.
Закрепление – тестирование, взаимопроверка по ключу.
Рефлексия – Я узнал… Я научился …
Задание на сампо – пар. 15
Приложение.
Библиотечный урок «Куликовская битва» (10-й класс)
Категория: История и обществознание.
Цели:
- рассказать о борьбе московских князей за первенство среди русских княжеств, в политике отношений с Ордой, охарактеризовать деятельность московского князя Дмитрия Донского, осветить причины и последствия Куликовской битвы, её историческое значение.
- продолжить формирование навыков и умений работы с историческими источниками и научно-публицистической литературой; развивать логическое мышление и умения делать выводы и обобщения.
- способствовать развитию интереса к исторической литературе, чтению в целом; побуждать учащихся к самостоятельному овладению знаниями в более широком диапазоне, чем школьный учебник; продолжить формирование чувства патриотизма, гордости за свой народ и его легендарное прошлое.
Оборудование: карта-схема «Куликовская битва», выставка книг «О том, что дорого и свято», список литературы «Путешествие в страну исторических источников» (у каждого ученика), фонограмма оперы Н.А. Римского-Корсакова «Сказание о граде Китеже…», подсвечник со свечей, книги по данной тематике на партах у каждого ученика.
Сообщаю тему урока: «Куликовская битва», записываю на доске дату 8 сентября 1380 г.
Учитель. В этот день произошло незабываемое Событие в истории Родины. Громадное войско Золотой Орды под предводительством Мамая двинулось на Русь. Но русские люди во главе с князем Дмитрием, в ожесточённой битве, каких немало было в истории, разбили более многочисленного врага.
Куликовской битве и посвящён наш сегодняшний урок.
Учитель. Какие вопросы, относящиеся к этому событию, вам кажутся наиболее важными? (предложения учителя).
Выделяю главное — Почему русский народ победил в Куликовской битве 1930 г.? (проблемное задание)
Ответить на этот вопрос нам помогут книги, которые находятся у вас на партах и ответы ваших товарищей (опережающие задание).
Итак, мы отправляемся в 14 век.
? Давайте обрисуем положение Москвы в 60-70 годах 14 века.
Учитель. В книге Митяева А.В. «Героические страницы Родины 9-18 вв.» мы находим следующее…(С. 81-83)
? Охарактеризуйте ситуацию в Орде в 60-70 годах 14 века.
Учитель. В книге Митяева А.В. «Героические страницы Родины 9-18 вв. мы находим следующую характеристику… (С. 84-85). О поездке Дмитрия в Орду мы находим сведения в книге Ишимовой А.О. «История России для детей» (С. 72).
? Как была проведена подготовка Руси к Куликовской битве. Учитель. В книге Буганова В.И. «Куликовская Битва» так описывается это событие… (С. 19-37).
? Что вы можете рассказать о вооружении русской рати и монголо-татар.
Учитель. В справочных издания нашей библиотеки можно найти следующие сведения… (Наумов М. Оружие и битвы: Энциклопедия).
Ход битвы по карте-схеме
(звучит лейтмотивный отрывок из оперы Римского-Корсакова).
Учитель. В книге издательства «Авата+» «Историческая энциклопедия» мы находим следующее описание-рассказ с использованием карты- схемы «Куликовская Битва» ( С.258-263).
Учитель. А вот как изобразили сцены битвы русские художники (Показываются репродукции картин из альбома «Куликовская битва»).
Учитель. Победа- это счастье, радость, но и слёзы по погибшим.
Учитель. Рассказывая об эпохе Куликовской битвы обратимся к книге Преображенского «История раскрывает тайны» С.72-82. Автор «Задонщины» приводит следующие цифры (зачитывает).
В знак признательности и уважения, восхищения мужеством наших пращуров давайте по христианскому обычаю зажжём, эту свечу и почтим их память. Учитель. Зажигает свечу. Я хочу, чтобы мы сегодня вспомнили поимённо некоторых из них… (Книга «Самые знаменитые герои России»). С.75-93
2-3 минуты на опрос учеников.
Учитель. Итак, мы с вами сделали правильные выводы. И теперь предстоит ответить на поставленный в начале урока вопрос: «Почему русский народ победил в Куликовской битве 1380г.»?
Эталон ответа.
- Рост населения, развитие хозяйства — поэтому оказалось возможным собрать большое вооружённое войско.
- Хотя Русь пережила период феодальной раздробленности, но значительная часть русских земель уже была объединена вокруг Москвы, что позволило русскому народу объединить свои силы (хотя далеко не полностью) для защиты Родины под руководством Московского князя.
- Военное искусство Дмитрия Донского и его воевод, боевые навыки войска.
- Горячий патриотизм русских людей, осознание страшной опасности, нависшей над Родиной, готовность пожертвовать собой.
Рефлексия.
Учитель. Какие чувства у вас вызвал этот урок? Каким образом ход военных отразился на вашем душевном состоянии?
Отвечают на вопросы.
Выставление оценок за подготовку опережающих заданий к работе на уроке.
Домашнее задание:
Учитель. Ребята, кроме книг, которые были представлены на уроке, библиотекари подготовили для вас книжную выставку « О том, что дорого и свято». В этой литературе авторы дают свою трактовку событиям, связанным с борьбой русского народа против монголо-татарского ига. Список используемой литературы лежит у каждого на парте.
А теперь, внимание! Ваше домашнее задание:
По одной из указанных в списке книг, изучить события 1380 года, связанные с подготовкой и проведением Куликовской битвы. Сравнить позиции автора книги с текстом параграфа (выделить общее и различное). Параметры для сравнения написаны (написаны на доске):
- Роль Москвы в объединении сил,
- Роль князя Дмитрия Донского в битве на Куликовом поле,
- Значение Куликовской битвы в борьбе за свержение монголо-татарского ига.
ПУТЕШЕВСТВИЕ В СТРАНУ ИСТОРИЧЕСКИХ ИСТОЧНИКОВ.
/Список литературы/.
- Буганов В.И. Куликовская битва. – М: Педагогика, 1980. – 122 с. : ил. – (Библиотека детской энциклопедии «Учёные-школьнику»).
- Сурмина И.О. Самые знаменательные герои России.- М.: Вече, 2002.-С. 75-93.
- Ишимова А.О. История России для детей.- М.: Монолог, 1995. С.71-77.
- Энциклопедия для детей. Т.5: История России и её ближайших соседей. Ч.1. От древнейших славян до Петра Великого. / Гл. редактор С.Т. Измайлова.- М. Аванта + 1995.- С. 258-264.
- Низовский А.Ю. Самые знаменитые монастыри и храмы России. -М,: Вече,2001.-464 с.- ( Самые знаменитые).
- Куликова битва: альбом. М.: Дубль В, 1995.
- Митяев А.В. Книга будущих командиров. 2-е издание,доп.- М.: Молодая гвардия, 1974.-С.83-90.
- Митяев А.В. Героические страницы истории Родины: Кн. Для чтения уч-ся 5-8 кл.- М.: Просвещение, 1991,-С.80-102.
- Преображенский А.А. История раскрывает тайны: Рассказы.- М.: Дет. лит., 1991- С.72-82.
- Бахревский В.А. И светом чудным озарены: Рассказы о святых в земле Российской просиявших.- М.: Малыш, 1994.- С.53-59.- ( Страницы истории нашей Родины).
- Костомаров Н.И. Русская история в жизнеописаниях её главных деятелей. Кн.1./ Гл. ред. В.И. Синюков.- М.: Книга, 1990.-С.205-233.
- Наумов М., Шпаковский В., Кудишин И. Оружие и битвы: Энциклопедия.- М.: Издательство ЭКСМО – Пресс, 2001.- С.23.- ( Всемирная детская энциклопедия).
- Пашков Б.Г. Русь-Россия-Российская империя: хроника правлений и событий 862-1917 гг. -2-е изд.- М.: центрком, 1997.- С.!25-132.
- Грушко Е.А., Медведев, Ю.М. Энциклопедия знаменитых россиян.- М.: Изд-во Диадема – Пресс, 2001. – С. 256-258.
- Тихомиров О.Н. На поле Куликовом.- М.:, 1978.-32 с. (Страницы истории нашей Родины).
31.01.2009
Die Winde van die Kulikov-veld. Дил 1
Русская земля, ноу был жы агтер царь Саломо аан! Eer aan ons Бога.
Задонщина
Даар очень интересен в связи с традициями в Руси, нет соос старейшин. Маар эн ван Халле очень интересна. Это gebruiklik dat ons artikels vir verskillende historye datums skryf. Ons hoor dus altyd verjaarsdae, sterfdae en die dag van die ontploffing van die kernkragsentrale en die dag van die Slag op die ys, in ‘n woord, ons leef in ‘n deurlopende omgewing van onvergeetlike datums. En daar is niks verbasend hierin nie. Онс вун в чудесной стране встретил n duisendjarige geskiedenis, так что умри gebeure het opgehoop. In die Sowjet -tye het ek byvoorbeeld vooraf probeer om in n plaaslike koerantmateriaal te skryf oor die viering van 8 Maart, 1 Mei, Wêreldkinderdag, ensovoorts. энс. Hierdie materiaal het goed gegaan, en die belangrikste was dat dit nie nodig was om te veel te dink tydens die skryf daarvan nie. U maak ‘n geskikte publikasie soos die Детская энциклопедия oop, skryf die materiaal in u eie woorde oor en … gaan voort.
Met betrekking tot die materiaal van die VO -webwerf, is dit aangenaam om te sien dat hierdie tradisie nie vandag dood is nie. Onlangs был daar nog ‘n gedenkwaardige datum — die dag van militêre heerlikheid van Rusland, wat saamval met die dag van die Slag van Kulikovo, en onmiddellik ‘n ander «конвергентоподобный» материал verskyn, wat ‘n lewendige meningswisseling veroorsaak. Maar menings — это мнения, en die moderne inligtingsruimte is goed, want dit vergemaklik die soeke na inligting baie en laat u baie interessante materiaal skryf sonder om u huis te verlaat.
Ek wil daarop let dat die belangrikste oomblik vir die bespreking van hierdie onderwerp — die beroemde «suidewind» wat op die regte oomblik op die Kulikovo -veld waai, om die een of ander rede uit die oog van kommentators geval het. Маар тевергифс! Это hier waar die ‘hond begrawe’ is van baie interessante feite en fiksies wat hierdie gebeurtenis die afgelope eeue omring het. Omdat daar natuurlik ‘n geskiedenis uit ‘n skoolhandboek is, ‘n geskiedenis van militêre kuns deur E.A. Razin, maar daar is ‘n geskiedenis van kronieke en dokumente. Boonop hoef u net nie vandag na Moskou, na die argief van antieke handelinge nie, om kennis te maak met hulle. Alles находится в Интернете, и вы можете использовать его в сети.
Dus, laat ons vandag kennis maak met hierdie gebeurtenis op grond van historye dokumente. Ons kan egter ook nie sonder gevolgtrekkings hier klaarkom nie. Maar hierdie gevolgtrekkings sal gebaseer wees op die tekste van Dieselfde dokumente, aangesien ander bronne tot beskikking van Historicali is … envoudig nie!
Maar om die verhaal oor hierdie gebeurtenis te begin, wat uiteindelik gelei het tot ‘n grandiose mistifikasie van die Middeleeuse geskiedenis van Rusland, wou ek begin met … ‘n klein «liriese afwyking», egter baie aanduidend en grafies.
Mamai kruis die Wolga met al sy krag. Миниатюра «Die verhaal van die Slag van Kulikovo», XVI вв.
Stel jou voor dat jy en jou vriende na die bos gaan vir ‘n piekniek. En ná die piekniek het hulle, soos verwag, ‘n gat in die grond begin grawe om die afval daarvan te begrawe. En toe kom u op die handvatsel van ‘n Middeleeuse swaard. Deur sy vorm het u genoeg kennis gehad om vas te stel dat dit die XIV eeu was. Die volgende dag het u daar aangekom met ‘n магнитометр, start grawe en … stukkies kettingpos, draadhare van sabel, pylpunte gevind. Watter gevolgtrekking kan u uit hierdie bevindings maak? Dat daar op hierdie plek eens ‘n geveg plaasgevind het, en heel waarskynlik in die XIV eeu. U kan geen ander gevolgtrekkings maak met al u begeerte nie.Dan rapporteer u u ontdekking aan argeoloë, hulle grawe al tien jaar op hierdie plek en kom uiteindelik tot die gevolgtrekking dat die geveg massief was, dat baie mense geveg heen het en wasan daar Russe, en aan die ander cant die van die Золотая Орда. Эн дит есть дит! Om uit te vind watter soort geveg dit was en wie dit gewen het, moet u na die kronieke verwys, hulle texs bind aan die aksietoneel wat u ontdek het, en eers dan sal dit vir almal duidelik word wat u presies gevind het!
Ons weet dus van die Slag van Kulikovo uit … tekste geskryf in die tye van ‘hierdie’. Daar является более hoofwerke van Ou Russiese skryfwerk, что делает его более или менее geveg. Dit is die kort en uitgebreide kroniekverhaal, «Задонщина» и «Легенда о Мамаевом побоище». Его можно найти в «Слове о жизни и кончине великого князя Дмитрия Ивановича» и в «Житии Сергия Радонежского».
Benewens huishoudelike bronne, is daar ook Duitse kronieke van die Franciskaanse monnik van die Doringklooster Dietmar Lubeck (wat na 1395 gebring is en die opvolger daarvan tot 1400), ‘n amptenaar van Riesenburg Johann Poschilge (uit die 60-70’s van die XIV tot 1406, en dan tot 1419), en daar is ook anonieme «Torun-annale». Это интересно, что есть Boodskappe Daarin Oor Di Slag van Kulikovo baie Dieselfde. Boonop очень мал. Дааром является дит sinvol om hulle volledig te noem.
В die «Torun-annale» есть die teks baie kort: «In Dieselfde jaar het die Rutenas en die Tartare naby die Blue Water gebots. Vierduisend is aan beide kante vermoor; Die Ruthenes het oortref». АЛМАЛ!
Johann Poschilge skryf: ‘In Dieselfde Jaar was daar ‘n groot oorlog in baie lande: die Russe het op hierdie manier met die Thatare by Sinyaya Voda geveg en ongeveer 40 duisend mense is aan beide kante dood. Die Russe het egter die veld gehou. En toe hulle van die geveg terugkeer, het hulle die Litouwers raakgeloop, wat deur die Thatare daar geroep is om te help, en baie Russe doodgemaak en baie buit van hulle afgeneem wat hulle van die Thatare geneem het.»
Dietmar Lubeck sê: «Terselfdertyd был даар ‘н грут гевег Синьяя Вода туссен ди русс эн ди татар, эн тоэ виерхондерддуисенд менсе аан бейдэ канте геслаан; ту вен ди русс умирают стрйд. Тое хулле встретил ‘н грут буит хуйс тое вау гаан, он хулле умирает Litouwers raakgeloop, wat deur die Thatare ontbied is, en hulle buit van die Russe geneem en baie van hulle in die veld doodgemaak».
Soos u kan sien, is daar baie min inligting. En dit duidelik hoekom. Iewers daarbuite, ver weg, het die Russe met die Tartare / Tartare geveg (это destyds ‘n algemene naam in die Weste, daar is geen sin om op grond hiervan teorieë uit te dink nie!). Die skrywer van die annale Gee die aantal verliese vir beide kante aan vierduisend, Poshilge se verliese is тростник 40 duisend, en vir Dietmar is dit 400 duisend. Dit wil sê, elke nuwe outeur het nul bygevoeg! Докладчик Maar Düitsers wat nie в русской хронике voorkom nie. Eerstens val die Litouwers die Russiese troepe aan wat van die slagveld terugkeer, en verslaan hulle (от Poshilge и от Ditmar). En tweedens, die plek waar die geveg plaasgevind het, слово Blue Water genoem.
Сеен ван умирает Воины. Миниатюра к «Сказке о Куликовской битве». XVI eeu
Карамзин verwys na die vyfde dokument van die 15de eeeu deur die Duitse historikus A. Krantz genaamd «Vandalia». En hier is wat dit sê:
‘Op hierdie tydstip het die grootste stryd in die geheue van mense tussen die Russe en die Thatare plaasgevind op ‘n plek met die naam Blue Water. Soos gewoonlik veg hulle nie, staan nie [in posisie] nie, maar hardloop in groot lyne, gooi spiese en slaan [swaarde] en trek gou terug. Na berig слова het tweehonderdduisend sterflinge [менсе] in hierdie geveg geval. Die seëvierende Russe het egter baie buit — beeste beslag gelê, aangesien [die Татаре] byna geen ander buit het nie. Maar die Russe был nie baie bly oor hierdie oorwinning nie, want die Thatare, wat saam met die Litouwers verenig het, het die Russe, wat reeds teruggekeer het, gehaas en die buit wat hulle verloor het, is weggeneem en baie van die Russe het омвергеверп, вермур. Это было в 1381 году, na die geboorte van Christus. Op hierdie tydstip het ‘n kongres en byeenkoms van alle stede van die genootskap, die Hansa, in Lübeck vergader. hierdie gedeelte nie in een van ons annalistiese tekste ingevoeg het nie?nee … hulle het die Kulikovo nie geraak nie stryd!)
Terloops, die aantal vermoorde is 200 duisend. Die geveg слово ‘умереть grootste в умирают geheue ван mense’ genoem. En die Russiese soldate word hier aangeval, nie net deur die Litouwers nie, maar ook deur die Thatare. Die Jaar слово verkeerdelik genoem, maar daar kan baie redes hiervoor wees.
Laat ons nou ‘n rukkie van die ou kronieke afwyk en kyk wat daar geskryf staan oor die mees beslissende oomblik van die Kulikovsky -stryd in die boek «Ветры Куликова поля» — so ‘n bekende werk van die ewe bekende skrywer Митяев А.В., op wat meer as een generasie van ons kinders ons geskiedenis begryp het. En nie net kinders nie …
Hier is sy teks: «Принс Владимир Андреевич Серпуховской кон ди татар -оорвиннинг ние вердуур ние эн хет вир Дмитрий Волынц gesê: «Грут моилихейд, броер, чего хэт онс стоит? Sal dit nie vir ons ‘n bespotting wees nie? Wie sal ons моет помочь? «En Dmitry het gesê:» Die moeilikheid, prins, is groot, maar ons uur het nie gekom nie: elkeen wat op die verkeerde tyd begin, принеси проблемы себе. Laat ons nog ‘n bietjie uithou tot n gerieflike tyd en wag totdat ons ons vyande vergelding gee. «Dit was moeilik vir die jong kinders om te sien hoe mense uit hul полк vermoor word. en gesê: «Wag ‘n bietjie, daar is nog iemand om u mee te troos». En die uur kom, skielik trek die suidewind hulle in hul коврик Волынец скрэу мет ‘н грут ствол вир Владимир: «Die uur het gekom, die tyd het gekom!» Hul baniere is deur ‘n formidabele bevelvoerder gestuur.
Die tex word so gegee dat n mens sou dink dat dit n noukeurige hervertelling van die kroniek verteenwoordig, nie waar nie? Маар уоттер эн? Это интересно!!!
Die vroegste bekende boodskap oor die Slag van Kulikovo is ‘n kort kroniekverhaal «О чужой резне на Дону», wat vervat is in die annalistiese versameling van 1408 (wat in die Троицкая летопись 1812 г. в ‘n brand afgebrand is , в «Симеоновской летописи» и «Рогожской летописи»). Daar слово geglo dat dit nie net die vroegste, maar ook die betroubaarste beskrywing van die gebeure is.
Ons lees:
OOR DIE GROOT GEVEL OP DIE DON
In Dieselfde jaar het die goddelose goddelose Horde -prins, Mamai die vrot, high troepe versamel en al die Polovtsiaanse en Tataarse lande, troepe en Yasjerkasy, Tsjerkasy — en met al hierdie troepe na die groothertog Дмитрия Ивановича en na die die die die the russie the land. У Августа он умирает nuus van die Horde na die groothertog Дмитрий Иванович gekom dat die Tartaar -leer teen die Christene, ‘n vuil stam van die Ismaeliete, opstaan. En Mamai die goddelose, vurig kwaad vir die groothertog Dmitri oor sy vriende en gunstelinge en prinse wat op die Vozha-rivier geslaan is, vertrek met ‘n groot leër, what die Russie land wou verower.
Die groothertog Дмитрий Иванович он hiervan te wete gekom, baie soldate versamel en teen die татарский gegaan om hul boedels te verdedig, vir die heilige kerke en vir die regte Christelike geloof en vir die hele Russiese land. Toe die prins die Oka oorsteek, kom daar ander nuus dat Mamai sy troepe agter die Don bymekaargemaak het, in die veld gaan staan en wag het vir Yagaila, die Litause weermag, om te help.
Die groothertog het die Don oorgesteek, waar daar ‘n duidelike en ruim veld is. Daar versamel die vuil половцы, Tataarse полк, op ‘n oop stuk veld naby die monding van die Непрядва. En toe staan albei troepe tou en jaag in die geveg, die teenstanders kom bymekaar — en daar was ‘n lang geveg en ‘n bose slaging. Hulle het die hele dag baklei, en talle dooies het aan beide kante geval. En God het die groothertog Дмитрий Иванович gehelp, en die vuil Mamaev -regimente het gehardloop, en ons s’n — agter hulle aan, en die vuil mense sonder genade geslaan en geslaan. Это был Бог, которого сын ван Хагарян встретил, как чудесный баран, краг-банг, гемак-хет, эн хулле хэт гехардлуп, хул ковер ондер хуэ гезит, ан байе геслаан, тервил андер в реке вердринк хет. en daar het hulle baie van hulle doodgemaak, en sommige Thatare het hulself in die water gegooi en verdrink, gedryf deur God se torn en deur vrees gevang. En Mamai vlug met ‘n klein gevolg na sy Tataarse land.
Hierdie bloedbad het plaasgevind op 8 сентября, op die geboorte van die Heilige Moeder van God, op Saterdag, voor middagete.
В списке: Принс Федор Романович Белозерский, сы сын принс Иван Федорович, Семен Михайлович, Микула Васильевич, Михаил Иванович Окинфович, Андрей Серкизов, Тимофей Валуй, Михаил Бренков, Лев Морозов, Семен Мелик, Александр Пересвет и другие .